بناء مقياس مهارات القيادة الإدارية لأداء القادة العاملين بٍالهيـئات والمؤسسات الرياضية والشبابية في العراق

المؤلفون

  • هدى بدر محمد جامعة بغداد/ كلية التربية البدنية و علوم الرياضة للبنات
  • اسراء فؤاد صالح جامعة بغداد/ كلية التربية البدنية و علوم الرياضة للبنات https://orcid.org/0000-0001-9369-0693

DOI:

https://doi.org/10.54702/jb2yb020

الكلمات المفتاحية:

القيادة الإدارية، الهيئات الرياضية، المؤسسات الرياضية

الملخص

ان هدف الدراسة يتحدد ببناء مقياس مهارات القيادة الإدارية لأداء الهيـئات والمؤسسات الرياضية والشبابية في العراق. واستحداث مجالات حديثة للمقياس. و كانت مشكلة الدراسة في عدم وجود او قلة المقاييس التي صممت في مجال المهارات القيادية و خصوصا للجنة الأولمبية او الاتحادات المركزية واستعملت الباحثتان المنهج الوصفي وبأساليب الدراسات المسحية، وتمثلت عينة البحث بقيادات وإدارات الهياة والمؤسسات الرياضية والشبابية، المتمثلة في ممثليات اللجنة الاولمبية الوطنية العراقية والاتحادات المركزية وبعض الأندية الرياضية من الدرجة الأولى والممتازة والمديريات الشبابية والرياضية في المحافظات، البالغة (398) فرداً، واستخدمتا الوسائل الاحصائية (الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الارتباط البسيط، اختبارT)) للعينات المستقلة، التحليل العاملي بطريقة (Hottling-Principal Components).  واستنتجتا إنَّ مهارة اتخاذ القرار هي أساس العملية الإدارية بكاملها وهي التي تميز القائد عن غيره في قيادة الهيأة والمؤسسة التي يقودها حين تكون قراراته علمية ومدروسة فضلا عن كونها مهارة ملازمة ودائمة لتفاصيل العمل اليومي للقائد، وهذا ما يحقق احد اهداف التنمية المستدامة للامم المتحدة في العراق (التعليم الجيد). واوصتا بان يُمكن الإفادة من هذا المقياس من وزارة الشباب والرياضة كذلك من اللجنة الأولمبية الوطنية العراقية في تقويم مستوى أداء قيادات الهياة والمؤسسات الرياضية والشبابية في العراق، ويُمكن الإفادة من هذا المقياس في انتقاء القادة للعمل في المجال الرياضي والشبابي، والعمل على تقنين المقياس الحالي من لدن الباحثين.

المراجع

Imad Aziz Nashmi, Asaad Tariq Ahmed, & Khalid Aswad Laikh. (2021). The ability of administrative leaderships in decision-making and its relationship to the success of the Faculties of Physical Education and Sports Science. Modern Sport. P2. (Crossref)

Ibtisam Saleem. (2022). Availability of smart learning requirements in the faculties of physical education and sports sciences from the point of view of the faculty members at the universities of Baghdad and Al-Mustansiriya. Modern Sport, 21(2), P71. (Crossref)

Ahmed Raad Al-Saqi. (2020). Administrative and technical obstacles in the youth and sports forums of the city of Mosul from the point of view of the administrative staff. Modern Sport, 19(1), P:55. (Crossref)

Sarmad Ahmed. (2003). Constructing a Scale to Evaluate the Coach's Role in the Training Process from the Perspective of First Division Football Club Players in Baghdad. Master's Thesis. Baghdad, Iraq: University of Baghdad / College of Physical Education and Sports Sciences, P. 7,18.

Salah Wahab Shakir. (2004). Constructing a Scale for the Administrative and Technical Performance Level of First Division and Premier Clubs in Iraq. Master's Thesis. Baghdad, Iraq: University of Baghdad, College of Physical Education and Sports Sciences, p. 44.

Suha Darweesh, Aseel Naji. (2020). Building and codifying the measure of preferred psychological characteristics for admission to sports education. Modern Sport, 19(3), P:3. (Crossref)

Mohammed Abdul Salam Ahmed. (1981). Psychological and Educational Measurement. Cairo: Al-Nahda Al-Arabiya Library, p. 35.

Marwan Abdul Majeed. (2000). Management and Organization in Physical Education. Amman: Dar Al-Fikr Al-Arabi, p. 79.

Marwa Khalid Khazaˊl, Bushra Kadhum. (2020). Study the reality of transformational leadership in some Iraqi Faculties of Physical Education and Sports Sciences from the teachers’ point of view. Modern Sport, 19(4), P2. (Crossref)

Nouri Ibrahim Al-Shawk. (1993). Methods and Techniques of Scientific Research. Baghdad: Dar al-Hikmah, p. 25.

Areej Nihad, & Israa Fouad. (2021). Creative behavior and its relationship to the administrative leadership of secondary school principals in Al- Karkh/2 district in Baghdad governorate. Modern Sport, 20(4), P:75. (Crossref)

Mustafa Hameed Hussein. (2021). Strategic direction and its impact in the areas of strategic change of sports institutions in Iraq. Modern Sport, 20(1), P:3. (Crossref)

Israa Jumaa Ali, & Fatima Abid Malih. (2022). Administrative Skills and Their Role in Distinguishing the Institutional Performance of Directors of Sports Activity in Iraqi Universities. Modern Sport, 21(1), P:118. (Crossref)

Majid Naeem Hasan, Waad Abdul-Raheem Farhan, Nashaat Aziz. (2021). Analytical study of leadership compensation and its relationship to the quality of decision-making in Faculties of Physical Education and Sports Sciences from the perspective of teachers. Modern Sport. p:2. (Crossref)

Haider Mohammed Muslih. (2021). Transformational leadership and its relationship to creativity and empowerment of fencing coaches in some Iraqi provinces. Modern Sport, 20(1), P:60. (Crossref) https://doi.org/10.54702/msj.2021.20.1.0056

Marwa Alaa Hussein, Sundus Mousa Jawad. (2020). An analytical study of the vitality of the conscience of the senior leaderships in the boards of colleges and departments of physical education and sports science in Baghdad. Modern Sport, 19(4), P:2. (Crossref)

التنزيلات

منشور

2024-03-30

كيفية الاقتباس

هدى بدر محمد, & اسراء فؤاد صالح. (2024). بناء مقياس مهارات القيادة الإدارية لأداء القادة العاملين بٍالهيـئات والمؤسسات الرياضية والشبابية في العراق. الرياضة المعاصرة, 23(1), 0001-0018. https://doi.org/10.54702/jb2yb020