واقع العبء المعرفي لطرائق تدريس التربية الرياضية لدى مدرسي ومدرسات مديرية تربية الكرخ الثانية
DOI:
https://doi.org/10.54702/msj.2021.20.4.0093الكلمات المفتاحية:
العبء المعرفي ، طرائق تدريس التربية الرياضيةالملخص
هدف البحث الى بناء مقياس العبء المعرفي لطرائق تدريس التربية الرياضية لدى مدرسي و مدرسات مديرية تربية الكرخ الثانية ، والتعرف على تفصيلات مستوى العبء المعرفي لطرائق تدريس التربية الرياضية لديهم ، واعتمد المنهج الوصفي بالاسلوب المسحي التحليلي ، على عينة من مدرسي ومدرسات التربية الرياضية في اعداديات المديرية العامة لتربية بغداد الكرخ /2 ، والبالغ عددهم (59) فرد اختيروا جميعهم عمديا بنسبة (100%) ومن ثم قسموا لعينات ثلاث ( بناء واستطلاعية وتطبيق ) حسب متطلبات البحث ،وتم بناء مقياس العبء المعرفي التخصصي لعينة وخصوصية هذا البحث على وفق محددات القياس و التقويم وتطبيقه باستمارة ورقية بقياس مباشر ، اذ استغرقت المدة الزمنية للاجراءات والتطبيق من 1/5/2021 ولغاية 28/2/2021 وبعد استحصال البيانات تمت معالجتها بنظام (spss) لتكون بتلك الاستخلاص و التطبيقات من هذا البحث في انه يحتاج مدرسي ومدرسات التربية الرياضية في الاعداديات الى جدوله وحسن تقنين المعلومات التي يتلقونها حول كيفية التقويم ، كما يحتاجون الى اعتماد المصادر الرسمية حول معلومات الفصول الافتراضية و التعلم الالكتروني بتقليل زخمها على اذهانهم ، ومن الضروري أن تكون دورات التطوير المستمر ذات اهداف واقعية ولا نسبب عبء معرفي و ارهاق لهم ، و لابد من ايجاد قنوات اتصال مفتوحة تساعدهم في تحديد المعلومات ذات الجدوى ومن مصادر علمية غير ارتجالية
المراجع
. Ibrahim bin Ahmed Al-Harthy; (2002),Training teachers to teach thinking skills: Riyadh, Al Shukri Library,
Ahmed Maher Anwar and others; (2018),Teaching physical education between theory and practice: Cairo, Al-Fikr Al-Arabi for Publishing and distribution ,.
Osama Mohammed Abdulsalam, Ahmed Mustafa Kamel, and Nader Sa’eed Shemy; (2006),The Egyptian teacher and information and communication technology describing the present.. and foreseeing the future: Cairo, Arab Association for Educational Technology and UNESCO Office,.
Iman Ahmed Al-Hiyari;( 2020),Pros and Cons of E-Learning: Amman, Ghaida’a for Printing and Publishing,.
Hussein Mohammed Abu Rai’ash; (2007),Cognitive Learning: Amman, Al Masirah, Amman,.
Halim Farraj;(2008),Physiological Learning, 2nd Edition: Amman, Wael for publishing,.
Raed Al-Obaidi;( 1999),Loyalty and its organizational impact on the performance of employees: a master's thesis, Al-Mustansiriya University.
Taher Suleiman Salloum and Jamal Suleiman; School Activities: (2014),Damascus, University of Damascus, Publications of the College of Education,.
Abdulhussein Sa’adoun Fareeh Al-Mutrafi;( 2018),The effectiveness of an educational program based on active learning in the achievement of literature, texts and critical thinking for fourth-grade literary students: PhD thesis, Al-Mustansiriya University, College of Education, Department of Arabic Language,.
Abdulrahman Adas; (2015),Educational Research Methodology, (3rd Edition): Cairo, Al-Fikr Al-Arabi for publishing and ditribution,.
Abdullah Haza’a Al-Shafe’ei; (2017),Sports administration for students of colleges and departments of physical education and sports sciences: Baghdad, University printer for Publishing and Translation,.
Issa Muhammad Nazzal Shwaiter; (2009),Preparation and training of teachers: Amman, Ibn Al-Jawzi for publishing and distribution,.
Fatima Abdul Rahim Al Nawaiseh; (2012),Human communication between teacher and student: Amman, Al-Hamid for printing, publishing and distribution,.
Majed Mahmoud Mattar;( 2010),The level of performance of student teachers in grammar teaching skills at the college of Education at Al-Aqsa University in Gaza and its relationship to some variables: Egypt, Al-Qira’aa Wal Ma’rifah journal, Issue No. 104,.
Majid Qassem Al-Qariawi; (2008),Organization and Organization Theory: Amman, Wael for Publishing and Distribution,.
Mohamed Mahmoud Zain El-Din; (2007),E-Learning Competencies: Jeddah, Al-Khwarizm for Scientific Publishing,.
Muhammad Mahdi Al-Gharawi; (2020),The reality of teaching competencies for physics teachers: Journal of the College of Education, University of Maysan Volume (3), Issue (2), Iraq,.
Mahmoud Daoud Al-Rubaie and others; (2000),Theories and methods of physical education: Baghdad, Dar Al-Kutub for printing and publishing,.
Mustafa Nimer Da’bis; (2011),Strategies for developing curricula and modern teaching methods: Amman, Ghaida Publishing and Distribution,.
Manal Ibrahim Najm; (2010),The effectiveness of a computerized program in developing practical education skills for students of the Islamic Studies Department at Al-Azhar University in Gaza, an unpublished master's thesis. College of Education - Al-Azhar University,.
Mervat Ali Khafagah and Fatima Awadh;( 2002),Foundations and Principles of Scientific Research: Alexandria, Al-Ishaa’a Technical Library and Press,.
Nadia Al-Atab;( 2004),The effectiveness of an educational program for practical education in the teacher student's performance of teaching skills and his attitudes towards the teaching profession: Ain Shams University, Sixteenth Scientific Conference 21-22,.
Yasser Muhammad Al-Gharibi; (2000),The effect of teaching using E-classrooms in the three pictures (interactive - cooperative - integrative) on the achievement of fifth grade pupils in mathematics: a master's thesis, Umm Al-Qura University - College of Education,.
Elliott. N, Stephen , Kurz. Alexander, Beddown , Peter& Frey, Jwnnifer(2009) , Conitive load theory instruction- based research with applications for designing test of van derbilt university
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), 43-52. doi:10.1207/S15326985EP3801_6.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2022 مجلة الرياضة المعاصرة
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.