أثر أسلوبي الإدخال التضمين والامري في تعلم بعض المهارات الكشفية

المؤلفون

  • احمد مالك ابراهيم المديرية العامة لتربية صلاح الدين

DOI:

https://doi.org/10.54702/ms.2022.21.4.0080

الكلمات المفتاحية:

المهارات الكشفية، أسلوب الادخال والتضمين، الأسلوب الامري، الكشاف المبتدئ

الملخص

ان الأساليب التعليمية المختلفة توفر للمدرس فرصة لاختيار الأسلوب الأمثل والملائم للبيئة التعليمية لكي يتمكن من تحقيق الأهداف التربوية والتعليمية وتنمية القدرات المختلفة للمتعلم، وقد تناول الباحث دراسة أسلوب الادخال والتضمين والأسلوب الامري في تعلم بعض المهارات الكشفية من خلال اعداد منهج تعليمي واحد يتم تعليمه للمتعلمين باستخدام الاسلوبين المذكورين. وكانت عينة البحث من الفرق الكشفية لمرحلة الكشاف المبتدئ (مرحلة الدراسة المتوسطة) من المدارس التابعة لقضاء تكريت المركز في محافظة صلاح الدين، تم اعتماد مجموعتين كلاهما تجريبية . وبعد الحصول على النتائج من خلال الاختبارات القبلية والبعدية ومعالجتها احصائياً، تبين ان كلا المجموعتين قد تعلموا المهارات الكشفية بشكل جيد باستخدام الاسلوبين إلا أن هناك افضلية في التعلم لأسلوب الادخال والتضمين، لذلك أوصى الباحث بضرورة استخدام أسلوب الادخال والتضمين في الوحدات التعليمية لما له من دور فعال في تعلم المهارات الأساسية

المراجع

- Kambash, M.H.; (2009), Methods of Teaching Physical Education, (1st ed), Diyala: Al-Waleed Office for Printing.

- Hassan, M.A.; (2007), Rapid learning skills, speed reading and mind map. (Egypt, Performance and Development Center, Cairo).

- Ibrahim, A.M.; (2019), The effect of two methods of ultra-interfering media according to the Keeler model on motor compatibility and learning some scouting skills and assembly signals for students of the College of Physical Education and Sports Sciences. PhD thesis; Tikrit University, College of Physical Education and Sports Sciences.

- Hassan, J.S. and others; (1991), Teaching Physical Education (Mosul, Dar Al-Kutub Press for Printing and Publishing).

- Shaker, N.M.; (2007), Landmarks of the Sports, Psychological and Cognitive Movement, 1st ed. (Diyala, Diyala Central University Press).

- Hammad, M.I.; (2002), Mathematical Skills (Basics of Learning, Training and Illustrated Guide), 1st ed.: (Cairo: Al-Kitab Center for Publishing).

- Mahjoub, W.; (1989), Kinesiology, Dar Al-Hikma, University of Baghdad.

- Al-Dulaimi, N.A.Z.; (2011), Selections in kinetic learning. Al-Najaf Al-Ashraf, Dar Al-Dhiaa Press for Printing and Publishing.

- Khamis, A.; (2011), To accelerate the learning process, is there a way to do that? Part Two, Journal of Educational Development, Sultanate of Oman, No. (61).

- Al-Lihani, F. M.; (2012), The Impact of using rapid learning in the academic achievement of library and research topics and the trend towards it among first year secondary school students in the city of Makkah. Master's thesis, College of Education, Umm Al-Qura University.

-Abdul-Samee, H and Lazim, A.W.; (2022), The effect of cooperative education improving the offensive tactical formations according to the circular formation in the halls of football for girls. Modern sport, Vol.21 No.1

https://doi.og/10.54702/msj.2022.21.1.0083

-Aboud, M.A. and Liwaa,M.; (2018), A comparative study of social desirability of female scout guide between colleges of physical education and sport science in Baghdad-Diyala and its relation to the result of scout competition. . Modern sport, Vol.17 No.1

https://jcopew.uobaghdad.edu.iq/index.php/sport/article/view/11

التنزيلات

منشور

2022-12-30

كيفية الاقتباس

احمد مالك ابراهيم. (2022). أثر أسلوبي الإدخال التضمين والامري في تعلم بعض المهارات الكشفية. الرياضة المعاصرة, 21(4), 0080-0088. https://doi.org/10.54702/ms.2022.21.4.0080