علاقة الذكاء ثلاثي الابعاد بالتحصيل المعرفي في مادة طرائق التدريس

المؤلفون

  • صفا عبد الكريم صادق جامعة بغداد/ كلية التربية البدنية و علوم الرياضة للبنات
  • نجلاء عباس نصيف جامعة بغداد/ كلية التربية البدنية و علوم الرياضة للبنات https://orcid.org/0000-0002-0023-5091

DOI:

https://doi.org/10.54702/ms.2022.21.4.0001

الكلمات المفتاحية:

الذكاء ثلاثي الابعاد، التحصيل المعرفي

الملخص

تضمنت مقدمة البحث الحديث عن التدريس وعمليات اكتساب المعلومات والقدرات والمهارات وتطويرها و من اهم مهام  طرائق التدريس واحدة من اساسيات العمليات التطبيقية  للدروس والتي شهدت تطورا كبيرا باستخدام التطبيق العلمي الصحيح وخاصة في عملية التعلم وإجادة المتعلمات لطرائق التدريس يرتبط بالتحصيل المعرفي لديهن ويعد العامل المهم لتحقيق النجاح لتلك الدروس, وبرزت مشكلة البحث من خلال التساؤل ماهي العلاقة بين درجة التحصيل المعرفي مع الذكاء ثلاثي الابعاد لدى طالبات كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة المرحلة الثالثة واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات المتبادلة وحالتها الارتباطية، استخدمتا مقياس (صفا عبد الكريم )  ومقياس ( جنان غازي صكر) لهذا الغرض. وبتطبيق المقياسين على عينة من مجتمع البحث بالطريقة العشوائية عينة البحث مكونة من (42) طالبة من المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات -جامعة بغداد وقد عولجت النتائج بالوسائل الإحصائية (الحقيبة الإحصائية SPSS) وقد تم عرض النتائج ضمن جداول ونقاط ومناقشتها. وتوصلت الدراسة إلى ان هناك علاقة ارتباط معنوية بين الذكاء ثلاثي الابعاد بالتحصيل المعرفي في مادة طرائق

المراجع

-Saleh, Ahmed Zaki. (1995). Educational psychology, 1st version. (Beirut, the World of Books for printing and publishing. P:142

-Sakar, Jinan Ghazi. (2020). the effect of the Strategy of the parking network according to the mental Capacity in the Strength of Cognitive Control and cognitive achievements, teaching methods curriculum for the university students. College of physical Education and sports Sciences for women- university of Baghdad, master thesis. P:118

- Zainab Jabbar Mohammed. (2021). Administrative obstacles and their reflection on the physical education lesson in the elementary schools of the General Directorate of Education in Baghdad Al-Karkh II. Modern Sport. The first online scientific conference. P:114 https://jcopew.uobaghdad.edu.iq/index.php/sport/article/view/726

-Fathi Abdul Hameed & Adel said Youssef. (2002). the Power of cognitive Control among the students at college of Education, Zagazig University in the light of study, specialization, type and cognition. Class, Journal of the college of Education, Zagazig University, the forty- Second issue. p:43

-Ibrahim, nori AL-shouk and Saleh rafea ALkubisi. (2004). a researcher's guide to write researches in physical Education, Baghdad, p51

-faek, wafa, hamoudy. (2017). physical kinetic intelligence and it is relationship to the accuracy of the performance of the forehand and backhand in tennis for undergraduate female students, Modern Sport, 16(1), 10. Retrieved from https://jcopew.uobaghdad.edu.iq/index.php/sport/article/view/85

-Abd alsamea, huda. (2016). the effect of the problem-cantered learning strategy on Bloom’s levels (understanding the knowledge of discovery) the behavioural objectives of the cognitive achievement of the teaching methods subject, the second stage of the College of Physical Education and Sports Sciences. Modern Sport, 15(3), p:13 https://jcopew.uobaghdad.edu.iq/index.php/sport/article/view/126

التنزيلات

منشور

2022-12-30

كيفية الاقتباس

صفا عبد الكريم صادق, & نجلاء عباس نصيف. (2022). علاقة الذكاء ثلاثي الابعاد بالتحصيل المعرفي في مادة طرائق التدريس. الرياضة المعاصرة, 21(4), 0001-0010. https://doi.org/10.54702/ms.2022.21.4.0001