اثر انموذج انتوستل في تعلم مهارتي الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائره للطالبات

المؤلفون

  • دانية سلمان كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات - جامعة بغداد
  • شيماء جعفر كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات - جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.54702/msj.2022.21.3.0054

الكلمات المفتاحية:

انموذج انتوستل، مهاره الارسال، مهاره استقبال الارسال

الملخص

هدف البحث الى استخدام انموذج انتوستل ، والتعرف على اثر انموذج أنتوستل في تعلم مهارتي الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائرة ، اذ استخدمت الباحثتان التصميم التجريبي ذو تصميم المجموعات المتكافئة لملائمه طبيعة البحث ، واشتملت مجتمع البحث على طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات للعام الدراسي(2020-2021) وتكونت عينة  البحث من (20) طالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية عن طريق القرعة من شعبتي (ب-د) ، وقسمت العينة الى مجموعتين تجريبية وضابطة بواقع (10) طالبه لكل مجموعة وبنسبه مئوية (33.10)من مجتمع الاصل، واستمرت مدة تنفيذ البرنامج التعليمي(16) اسبوع وبواقع (1) وحده تعليمية في الاسبوع ، وبعد تنفيذ البرنامج التعليمي توصلت الباحثتان الى عدة استنتاجات اهمها ، ان استخدام انموذج انتوستل لهو دور ايجابي في الوحدات التعلمية على مدى (16) اسبوع وبانتظام يعد فعالا في تعليم مهارتي (الارسال واستقبال الارسال) بالكرة الطائرة  ، وأوصت الباحثتان على ضرورة استخدام نماذج في العملية التعليمية ومنها انموذج انتوستل للتعرف على مستوى  تعلم المهارات الاساسية بالكره الطائره ، لما لها من فاعلية في تحسين اداء الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائرة.

المراجع

Anwar Hussein, Aziz Hanna Daoud;(1990) Educational Research Currcula (Iraq, Higher Education printing Presses.

Al-Mousawi, Safa Amer Hashem ;(2014) The effect of the Yakr Al-Bana’i model on the achievement of philosophy and psychology and the development of creative thought among fifth-grade literary students, unpublished master’s thesis, College of Education for Human Sciences, University of Baghdad, Iraq

Al-Tuwaijri, Inaam Qusai Mustafa; (2020) The effect of the cognitive conflict schematics strategy in correcting the concepts of philosophy for fifth-grade literary students, unpublished master’s thesis, Ibn Rushd College of Education for Human Sciences, University of Baghdad, Iraq

Duff, A. ;(1997). A note on the reliability and validity of a 30- item version of Entwistle and Tait's revised approaches to studying inventory. British journal of Educational psychology ed. Boston, Allyn and Bacon.

Entwistle, N.J. ;(2006). Promoting deep learning through teaching and assessment: Conceptual frameworks and educational contexts. Paper presented at the TLRP Conference, Leicester ,November

Muhammad Sobhi Hassanein and Hamdi 1995:Measurement and Evaluation in Physical Education, 3rd Edition (Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi,.

Ngla Abbas ZH.;(2020) The effect of using the bubble mental map on learning the skills of preparing and receiving volleyball for female students, Modern Sport (19-4)

https://doi.org/10.54702/msj.2020.19.4.0049

lma Samir ZH;92020) Mental motivation and its relationship to the performance of the skill of receiving transmissions in volleyball. Journal of Modern Sport (19-4-)

https://doi.org/10.54702/msj.2020.19.4.0039

Zayer Saad Ali and others; (2014), Contemporary Educational Encyclopedia, Part 1, Nour Al-Hassan Library, Baghdad

Lange, P. and Mavondo, F.; (2004), Gender and motivational difference in approaches to learning by acohort of open learning students. Accounting (Education, 13: 4)

Mosca Musten and Sarah Ashu;(1991), Teaching sports Education, (Translator) Jamal Saleh and others (Mosul University Press

التنزيلات

منشور

2022-09-30

كيفية الاقتباس

دانية سلمان, & شيماء جعفر. (2022). اثر انموذج انتوستل في تعلم مهارتي الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائره للطالبات. الرياضة المعاصرة, 21(3), 0054-0062. https://doi.org/10.54702/msj.2022.21.3.0054