اثر انموذج انتوستل في تعلم مهارتي الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائره للطالبات
DOI:
https://doi.org/10.54702/msj.2022.21.3.0054الكلمات المفتاحية:
انموذج انتوستل، مهاره الارسال، مهاره استقبال الارسالالملخص
هدف البحث الى استخدام انموذج انتوستل ، والتعرف على اثر انموذج أنتوستل في تعلم مهارتي الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائرة ، اذ استخدمت الباحثتان التصميم التجريبي ذو تصميم المجموعات المتكافئة لملائمه طبيعة البحث ، واشتملت مجتمع البحث على طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات للعام الدراسي(2020-2021) وتكونت عينة البحث من (20) طالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية عن طريق القرعة من شعبتي (ب-د) ، وقسمت العينة الى مجموعتين تجريبية وضابطة بواقع (10) طالبه لكل مجموعة وبنسبه مئوية (33.10)من مجتمع الاصل، واستمرت مدة تنفيذ البرنامج التعليمي(16) اسبوع وبواقع (1) وحده تعليمية في الاسبوع ، وبعد تنفيذ البرنامج التعليمي توصلت الباحثتان الى عدة استنتاجات اهمها ، ان استخدام انموذج انتوستل لهو دور ايجابي في الوحدات التعلمية على مدى (16) اسبوع وبانتظام يعد فعالا في تعليم مهارتي (الارسال واستقبال الارسال) بالكرة الطائرة ، وأوصت الباحثتان على ضرورة استخدام نماذج في العملية التعليمية ومنها انموذج انتوستل للتعرف على مستوى تعلم المهارات الاساسية بالكره الطائره ، لما لها من فاعلية في تحسين اداء الارسال واستقبال الارسال بالكره الطائرة.
المراجع
Anwar Hussein, Aziz Hanna Daoud;(1990) Educational Research Currcula (Iraq, Higher Education printing Presses.
Al-Mousawi, Safa Amer Hashem ;(2014) The effect of the Yakr Al-Bana’i model on the achievement of philosophy and psychology and the development of creative thought among fifth-grade literary students, unpublished master’s thesis, College of Education for Human Sciences, University of Baghdad, Iraq
Al-Tuwaijri, Inaam Qusai Mustafa; (2020) The effect of the cognitive conflict schematics strategy in correcting the concepts of philosophy for fifth-grade literary students, unpublished master’s thesis, Ibn Rushd College of Education for Human Sciences, University of Baghdad, Iraq
Duff, A. ;(1997). A note on the reliability and validity of a 30- item version of Entwistle and Tait's revised approaches to studying inventory. British journal of Educational psychology ed. Boston, Allyn and Bacon.
Entwistle, N.J. ;(2006). Promoting deep learning through teaching and assessment: Conceptual frameworks and educational contexts. Paper presented at the TLRP Conference, Leicester ,November
Muhammad Sobhi Hassanein and Hamdi 1995:Measurement and Evaluation in Physical Education, 3rd Edition (Cairo, Dar Al-Fikr Al-Arabi,.
Ngla Abbas ZH.;(2020) The effect of using the bubble mental map on learning the skills of preparing and receiving volleyball for female students, Modern Sport (19-4)
https://doi.org/10.54702/msj.2020.19.4.0049
lma Samir ZH;92020) Mental motivation and its relationship to the performance of the skill of receiving transmissions in volleyball. Journal of Modern Sport (19-4-)
https://doi.org/10.54702/msj.2020.19.4.0039
Zayer Saad Ali and others; (2014), Contemporary Educational Encyclopedia, Part 1, Nour Al-Hassan Library, Baghdad
Lange, P. and Mavondo, F.; (2004), Gender and motivational difference in approaches to learning by acohort of open learning students. Accounting (Education, 13: 4)
Mosca Musten and Sarah Ashu;(1991), Teaching sports Education, (Translator) Jamal Saleh and others (Mosul University Press
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2022 مجلة الرياضة المعاصرة
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.